torsdag 20 maj 2010

Hjältinnor i Awassa 19 maj

I dag hade vi mammagrupp igen, som vanligt på onsdagsförmiddagar. 11 mammor kom med sina barn och vi hade bl a undervisning om hygien och vikten av att ha det rent hemma, renlighet i matlagning o s v. Dessa mammor blir bara mer och mer hjältinnor för mig. Under de omständigheter de tvingas leva är det inte möjligt att hålla särskilt rent. Hur gör man rent ett jordgolv, som det dessutom regnar in på? Att inte kunna kyla ner mat i ett klimat som är ständig ”rötmånad” (med våra mått mätt) är en annan verklighet för dem. Att tvätta kläder vid behov är svårt dels p g a vatten brist, men också för att kläderna inte räcker till. För dessa kvinnor är vardagsbestyr det livet består av och mycket lite tid finns för att koppla av eller göra något roligt. Vi märker mer och mer hur viktigt det är med dessa träffar för dem i det avseendet också. Mitt i allt kan de glädja sig med varandra över sina barns framsteg och tokigheter, också stödja varandra i de utmaningar de lever med. Tacksamhet är vad jag känner överflöd av när jag åker hem (i bil) till vårt hus för att tvätta (i tvättmaskin) och fylla kyl och frys med vad jag önskar…det är inte en självklarhet för så särskilt stor procent av kvinnorna på vår jord.

1 kommentar:

fröken Flykt sa...

ja hjälp vilken verklighet de lever i! hjältinnor är verkligen rätta ordet! vilken tur du startade upp "mammagruppen"!!!