söndag 13 december 2009

Korgar, krukor och kryddor!




Har ni också läst böckerna om "Kråke"? Om ni har en femåring i huset vet ni nog vad jag svamlar om så här fram på nattkröken. En av böckerna heter "Kråkes bokstavsdagar" och där får olika dagar namn efter en bokstav som man sedan letar upp saker på.

I Etiopien är det nog alltid "K-dagen". Vart man sig vänder så börjar sakerna på just "K" tycks det mig. Korgar, krukor, kryddor och keramik. Kaffe, kvastar, krokodiler och kyrkor... Härliga och mustiga ord som det andas, doftar och ryker om.

Ja, jag vet att jag överdriver något och dessutom heter det ju något annat på amharinja, som kaffe - bonna. Själv har jag bidragit till språkets berikande här genom att lära ut ord som "kanelbulle, kladdkaka, kärleksmums och köttbullar". Nu i jultid kan det bli fler! (Får kanske byta bokstav då eftersom jag inte kommer på något annat än knäck just nu...)

Inga kommentarer: