tisdag 8 december 2009

Vardagsliv i Awassa!

Jag har fått frågan hur en ”vanlig dag” ser ut hos oss här i Awassa. Inte en dag är den andra lik och inte en dag blir heller som man tänkt eller planerat. Ofta är detta positivt och inspirerande och man slås av hur flexibelt livet kan vara. I nästa stund är det oerhört frustrerande. Men, om jag får vara lite jordnära och hålla mig hemmavid kan jag i stora drag beskriva det där som vi ändå gör varje dag, nästan. Håll till godo!

Kl 07 ringer klockan – dock blir det alltid framåt 07.15 innan vi masat oss upp och satt i gång de morgonbestyr vi alla har världen över... Och matsäck till barnen!! Barnen äter medhavd lunch, och eftersom maten inte förvaras i kylskåp eller värms upp får man anpassa sig. Fantasin har ju som ni vet inga gränser och barnen verkar äta med god aptit – men, tips mottages tacksamt!

När Solomon kört barnen till förskolan startar han upp arbetet på Solmarcs. Jag plockar och grejar hemma för att bana väg för Debre, vår hemhjälp som kommer vid 9. Vissa dagar går hon först till marknaden och landar sedan hemma i vårt kök med stora dammiga och prunkande korgar med frukt, grönsaker, kött… Sedan börjar hon dona. Hon är verkligen en fantastisk hjälp för oss i hushållet och passionsfruktjuicen hon gör är oslagbar!

Mina dagar ser olika ut. Jag tar lektioner i amharinja, deltar i hantverksgrupper för hivsmittade och en mammagrupp, som jag tidigare berättat om. I övrigt handlar arbetet om individuella kontakter för stöd och rådgivning, samt volontärarbetet som ska starta upp nu. Mycket arbete är också att förbereda och översätta material för träning och undervisning.

När barnen kommer hem fikar vi på altanen. Vi njuter av pelargonerna och bouganvillan som prunkar över murarna. Wilson, som älskar fåglar, sitter på första parkett och har gärna sin fågelbok med sig. Han är på helt rätt plats i detta land med oräkneligt antal fåglar i varierande storlek och kulör. Allt från små, små röda och gröna disneyfåglar till enorma storkar och örnar kan man se om man sitter på vår veranda.

Därefter tar leken vid i olika varianter och efter att vi ätit på kvällen framåt 19 tar det vid med kvällsbestyr, aftonbön och nattning i lååånga banor. Känns detta måhända igen? Så nog har vi våra rutiner och vanor – även här!

Inga kommentarer: