torsdag 28 januari 2010

Hushållslärarinna - mitt nya epitet! 18/1

Ja, ni läste rätt! I dag hade nämligen min svägerska Tarik, lärare i matlagning på restuarang- och hotellutbildningen i motsvarande gymnasieskolan, bett mig att komma som gästlärare i inget mindre än bakning! "Oh, hjälp!" var min första tanke, "men, varför inte?" var min nästa tanke, så sagt och gjort! Böcker, vissa redskap, som slickepott t ex(som jag befarade inte skulle finnas med i basutrustningen på en etiopisk köksskola) och vissa ingredienser hade jag med mig. Dock fanns så gott som allt, (utom just slickepott), så det var bara att sätta igång. Vit rock och en stor vit mössa fick jag på mig, varmt och obekvämt, ibland åkte mössan ner så att jag knappast så skillnad på sockret och mjölet, men vad gjorde det, det var ju lika för alla. 17 elever tittade mycket förväntansfullt på mig och ja, det var inte så mycket att tveka på. Tre olika sorters kakor blev det, 2 mjuka kakor och en småkaka. Recepten omvandlade jag spontant till engelska och skrev upp på tavlan så att alla fick skriva av, sedan delade jag ut uppgifterna! Jag tillrättavisade och stod i så att jag riktigt överraskade mig själv! Alla var sedan sååå nöjda och åt av hjärtans lust och gott blev det. Och succé får man nog kalla det för eftersom de bett mig komma tillbaka igen om två veckor igen - då får det nog bli bullbak!

Inga kommentarer: